Khamis, Disember 30

siang ke malam, malam ke siang

Dah tak serupa dengan orang ramai-ramai. 2 minggu yang berlalu baru ini, gua cukup tidak produktif. Cergasnya tidak langsung. Hancur lebur. Tidur hanyut ke petang. Satu keje pon tak buat. Dok rumah saje-saje. Esaiment tak ada, kelas pagi pagi tak ada. Sedap la dok?. Tivi pun jarang bukak dah. Melipat selimut memang tak buat buat. Talipon gua dah jarang jarang sangat dah berbunyi. Kalau berbunyi pun buat tak tahu. Dingin pagi burung berkicauan tak pernah sampai ke telinga. Kain baju kotor dah tinggi melonggok. Blog pun gua dah lupa gua ada blog. Tidur entah ke mana. Makan nasi entah bila. Skuad futsal juga dah mula mempertikaikan kesetiaan gua beraksi. Ini semua gara gara mark zuckerberg. Cilakak punya fesbuk...

nota kaki: gua rasa ni paling last 2010...

Khamis, Disember 23

cerita pasal kerja sekolah

Zaman sekolah rendah gua ni kalau boleh putar masa gua nak ni. Masa tu gua kecik lagi, umur pun hijau lagi. Dalam kepala tau main basikal tawaf kampung. Habis tawaf kampung sendiri lepas tu melarat pegi tawaf sampai ke kampung siam. Nasib tak baik kena kejar anjing. Pegi sekolah pakai kasut tali pun tak berapa pandai sangat nak ikat-ikat. Pesen kalau ikat kasi mati habis. Barulah bila masa loceng rehat bunyi gua boleh jadi champion berlari kejar kantin. Masa tu kasut pun payah nak terlucut. Ye dok?


***

Nak pendekkan cerita, malam jadi semakin malam. Kerja sekolah ada satu lagi karangan cikgu Huzaibiah. Kerja cikgu Din ada 40 lagi soalan matematik. Esok macam-macam mana kena siap. Tadi bukan main menonton cerita dekat tibi. Petang tadi handal sangat main basikal keliling rumah. Sekarang gua dah terkial kial kucar kacir.Semut lalu atas buku pun lain macam dia punya halau. Dalam kepala dah terbayang cikgu Huzaibiah punya rotan dekat tapak tangan. cikgu Din punya pelempang kapit pipi bertalu talu muncul.

Mak gua sambil lipat kain je sound.." Haa..baru padey nga muko tu, tak di, tak di tok sey buat, pete tau nak main jah.."

Masa tu nak menjawab balik pun suara tersekat sekat dekat kerongkong dah. Tiba tiba keluar suara Farid Ismed. Dekat tibi 1, berita berita tengah malam. Peh..dia punya berkecai hati. Esok punya berdebar tak payah cerita le...

Dalam kepala gua menyesal tak sudah.


nota kaki: Amacam klasik tak? Gua mahu orang komplen...mana..mana???

Isnin, Disember 20

Hal gigi

Mengikut senarai ranking benda benda paling palat dalam perjalanan hidup gua yang dikeluarkan oleh gua sendiri pada tahun ini, 'sakit dalam mulut' menduduki antara tangga tertinggi. Semalaman gua langsung tak boleh tidur. Dia punya sakit gua cakap lu sampai satu ketika macam nak cabut kepala lepas tu buat tendangan lencong kepala sendiri. Biar terbang jauh-jauh. Ini sakit bukan runcit-runcit punya sakit. Memang sakit betol-betol.

Setelah melalui ranjau penuh duri, jalan berliku,
percubaan berkumur secara kerap, gosok gigi secara sama rata supaya tidak lagi memberontak, gua akhirnya mati akal. Dah berapa banyak cara dah gua guna, sakit tak hilang-hilang.

Pukul 6 pagi, gua dah tak reti nak buat apa dah. Tak ada banyak nak cerita, gua mandi, gua pakai baju, gua masukkan benda-benda yang patut dalam beg, gua ikut mak gua pegi keje. Mak gua memang keje spital.

Perjalanan ke spital memakan masa lebih setengah jam juga. Jalan sikit berhenti. Jalan, berhenti. Pesen pagi-pagi jem orang nak pegi keje. Gua bagi tau mak gua suh doktor gigi sana kasi check gua sama gigi, kalau boleh cabut, cabut lah. Kalau boleh operate, operate lah. Kalau boleh buat masuk air, masuk air lah. Kalau boleh tahan kad wad dua tiga hari, silalah. Gua apa peduli.

Masa nak mendaftar, punya la ramai makhluk, meriah sangat. Bangang apa datang spital ramai-ramai ni. Mak gua masuk daftar, gua tunggu kat luar. Duduk kejap dalam tujuh minit setel. Gua lepas tu dibawa ke bahagian pergigian HUSM. Besar bangunannya. Daftar lagi. Isi nama, amek Ic bagai, baru dapat nombor.

Mak gua tinggalkan gua kat situ, pegi buat keje dia. Masa menunggu gua tongkatkan dagu dengan penumbuk kiri dan kanan. Tenung pada entah apa yang gua renungkan. Semakin jauh renungan, semakin hilang sabar gua. Sakit memang tak mahu reda langsung.

Tiba-tiba datang sorang amoi, dia pegang satu fail. Nampak pesen budak budak pratikal yang nak jadi doktor gamaknya.

"Kenapa datang sini?" sambil ibu jari tunjuk ke arah gua.

Bongok. Muka cantik, soalan bodoh yang ditanya. Gua masa tu fikir ramai orang je. Kalau tak, memang gua dah lempang amoi itu jam juga.

"Sakit gigi la" jawab gua sopan.


***

Buat pertama kalinya nombor gua dipanggil. Tiga kosong satu dua...Tiga kosong satu dua...Dengan megahnya gua bangun daripada kerusi masuk ke dalam bilik doktor. Cun pulak doktornya. Gua duduk. Kerusi dia jadi menurun secara automatik bila doktor tu tekan satu butang. Cahaya lampu memang tepat ke arah mulut gua.

"Awak ngaga" kata doktor.

"Owh ini bukan masalah gigi rosak ni, ni masalah gigi geraham nak tumbuh ni, dia punya gusi...bla..bla..bla..." terang doktor panjang. "Tunggu kat luar ye, nanti nurse panggil"

"Ni epoimen awak dengan doktor ye empat hari bulan satu" Nurse itu berkata. Gua tenung dalam-dalam je muka dia. Bangunan besar saje. Buat keje lembab.

"Kira macam mana ni? Pagi-pagi datang sakit-sakit kena tunggu sampai bulan satu ni apa jadahnya?" gua tanya.

"Ramai pesakit..." nurse tu jawab.

Sikit lagi gua nak naik tangan.



nota kaki: nampak tak entri gua kali ni agak marah? kah kah kah...yg baca, apa lagi komplen-komplen la sikit...

Selasa, Disember 14

Football Manager 2011

"Abe long..tok sey makan nasik kow..!!" Berlari lari sepupu-sepupu gua memekik panggil makan.

Diorang semua hijau lagi. Tak paham kerjaya gua. Ada pernah nampak Alex Ferguson makan nasik masa tengah handle game??

Selesai seminggu pertapaan gua dalam bilik setelah bercuti semester. Gua masih lagi antara yang terbaik dalam pengurusan bolasepak. Edisi 2011 ini, musim pertama gua bersama Manchester United disudahi dengan menjuarai English League Cup, FA Cup dan European Champion Cup. English Premier League saja yang gua gagal dan terpaksa berpuas hati dengan kedudukan tangga kedua liga di belakang Chelsea dengan perbezaan..ah malas gua nak cakap berapa mata. Cilakak punya Chelsea..

Rabu, Disember 8

pengalaman saya berada di asrama [part 2]

Gua memang budak asrama. Mula dari tingkatan 1 sampai tingkatan 5. Masa tu dah tingkatan 5. Asrama yang ketiga dan yang paling akhir dalam hidup gua selaku budak belajar sekolah. Rasa tak sedap langsung. Entah idea apa jadah kerajaan pakai. Kumpul budak ramai-ramai, lepas tu bagi makan benda-benda tak khasiat. Gulai ikan jaket contohnya. Kucing pun pandai buat buat pengsan kalau suruh makan.

Selasa dan Jumaat ni hari makanan sedap-sedap untuk asrama-asrama. Tu pun sekodar nasi ayam dengan buah tembikai sama itu air sirap sejuk pesen tak nak tak nak. Nasib baik gua jenis tak ada hal sangat bab bab makan. Lagipun gua dah biasa minum air paip sampai kembung perut lepas main bola petang-petang. Kira boleh bertahan lagi kalau tak makan. Sedap dia semacam. Tak puas minum sikit. Kena minum banyak.

Bila malam-malam, melapar pula perut gua. Jadi kalau ada duit, gua pergi angkat meggi celup di kedai depan asrama. Boleh tahan sikit rasa dia. Tapi biasanya duit gua entah ke mana. Nak harap duit kerajaan, macam-macam borang nak kena isi. Takkan gua nak isi alasan 'beli nasi'?

Kalau hari hujung minggu, ramai mak-mak bapak-bapak datang melawat anak-anak mereka. Macam gua ni, ada dalam 3 kali saja bapa gua melawat sepanjang gua kat situ. Itu pun memang sebab guru penolong kanan hal ehwal murid suruh datang ajak berbincang. Memang tak ada le bapa gua nak bawa biskut meri ke, air soya ke, ayam kentaki ke, atau nasi kukus. Cuma nyaris-nyaris nak bawa air jampi ada la.

Budak-budak lain yang ada pelawat memang meriah. Macam Jom Heboh pun ada kalau tengok. Kadang-kadang bekalan makanan tu boleh tampung sampai sebulan. Berdasarkan plastik warna-warni yang gua intai, memang lazat gayanya. Peh..bukan main lagi tersengih-sengih bawa plastik besar naik bilik. Ada juga sesekali gua bersidai kat koridor sambil mark 'budak mana', 'bilik mana'. Malam sikit senang nak attack.

Macam gua ni, gua memang dah terapkan prinsip percaya kepada rezeki sejak di bangku sekolah. Tuhan memang dah tetapkan rezeki masing-masing. Kalau ada rezeki makan, ada lah. kalau gua ada rezeki nak tibai budak sampai patah patah, remuk remuk, ada lah.

Nak dijadikan cerita, pada suatu malam gua tengah baring atas katil empuk gua. Masa tu dah hampir tengah malam. Lampu warden dah awal awal 'warning' suruh tutup sebelum puku 10.30 malam. Kalau tidak masak budak asrama kena tembak dengan peluru cicak. Jenis askar punya warden asrama. Didik budak pakai peluru.

Tiba-tiba gua terdengar bunyi aneh.

Prup prap Prup prap Prup prap...

Gua baring senyap-senyap. Nak kata makhlus jin, makhluk halus, tak ada pula bulu roma meremang. Gua cari di mana puncanya. Sekali imbas macam bunyi almari. Tak mungkin hantu almari.

Dalam samar-samar sinar bulan tu gua boleh nampak satu lembaga dalam posisi berjaga-jaga tengah makan keropok ikan atas katil tepi almari. Bunyi almari tu memang sengaja dia buat sebab nak 'cover' bunyi kruk kruk keropok ikan dalam mulut dia.

Apa punya budak, makan pesen sorang-sorang. Takde budi bahasa langsung. Macam cilake!

Khamis, Disember 2

pengalaman saya mendaki

ada nampak macam orang puteh tak gua punya tutup mata?


2 3 hari lepas, Gua, Epie dan Nash telah bersepakat untuk pergi join memanjat Gunung Brinchang. Benda-benda mendaki yang jenis nak kuatkan jati diri ni datangnya daripada kolej gua. Gua rasa free masa ni, elok gua join. Ada baiknya, ye dok?. Gunung ini adalah gunung kedua tertinggi selepas Gunung Irau di Cameron Highlands berdasarkan buku geografi. Berbekalkan semangat dan peralatan yang paling mundur, gua pecut naik bas dari Kota Bharu, balik kolej kemas barang lebih kurang dan naik bas lagi ke Cameron Highlands.


Dari kiri Nash, Epie dan gua. Foto ini diambil semasa sedang berehat di atas pam air selepas mendaki dan berdebar menunggu kereta pada hari pertama perjalanan. Epie pakai selipar croc saje saje buat mendaki. Pesen sengih buat-buat pun ada jugak kalau nampak dari sini. Nash ni kadang-kadang tengok perut dia dah macam ada anak 2 orang. Waktu ni gua tengah panas dengan budak sebab tak nak kongsi bawak beras masa naik turun gunung. Pesen nak jalan lenggang-lenggang.


Antara makwe makwe yang turut serta. Yang pakai tudung pink tu la pengarah program. Dia punya mendaki one shot saje. Kalah gua. kah kah kah. Masa ni pagi lagi. Mendaki pun tak tinggi mana lagi. Semua boleh senyum sampai telinga lagi waktu ni.


Makwe yang paling depan dalam gamba nih tak payah cerita la dia punya semangat. Ni bukan runcit-runcit punya makwe. Dia ni punya penat letak tepi. Kalau jalan mesti nak berpuak-puak dengan gua punya kaki. Pantang kalau bosan masa mendaki asyik nak menanya teka teki. Yang belakang sikit gua boleh terima kasih dekat dia. Habis dia punya cload 9 sama itu halls gula-gula gua buat macam makan kacang masa mendaki. Thanks. Tanpa cload 9 anda perjalanan kami payah.



Masa ni pagi hari kedua nak berjalan. Cerita pagi ni gua dekat Bukit Berembun. Mendaki jugak kerjanya. Rambo pun terjerit-jerit letih. Epie dah cedera ringan. Gua buat-buat steady lagi. Tempat duduk gua tu nama dia sofa batang pokok berlumut hijau warna daun. Tapi beg merah kat belakang gua tu ada isi First Aid kalau bomba-bomba dia panggil itu kotak pertolongan cemas. Orang lain punya, tapi gua rasa nak bawak. Selipar Cap Buaya yang gua pakai tu memang 'ekselen'. Sepasang RM10. Berdasarkan maklumat orang ramai, gua dan Epie saja yang berada paling belakang ketika itu. Jenis mendaki sambil menikmati keindahan alam. Lain kali kalau nak buat program jenis keluar jauh-jauh ajak la gua lagi.

Selasa, November 23

pengalaman saya berada di asrama

Bila tiba sahaja malam gua akan turun kelas persediaaan atau prep yang disediakan oleh pihak asrama sekolah untuk tempat mengulangkaji pelajaran.

Ini cerita 4 tahun lepas, pada satu malam yang nyaman, kepala gua sangat berselirat dibebani dengan pelbagai permasalahan dunia. Mata memang mengantuk. Kalau tak mengantuk bukan gua namanya. 15 minit pertama saja gua cergas. Kemudian sepanjang kelas persediaan atau prep malam gua tidur sampai kebas-kebas tangan. Memang tangan gua saja yang paling empuk untuk buat alas kepala. Kalau tak tidur gua tibai main daun terup. Pernah satu kali gua kena tembak dengan warden asrama dengan senapang tembak cicak. Bising masa kelas prep punya pasal. Masa tu ulangkaji pelajaran memang gua tolak tepi. Gua lebih cenderung menggunakan IQ gua semasa menyelesaikan masalah matematik.

Tepat pukul 1o.30 malam, prep malam tamat. Automatik gua terjaga. 'Instinct' waktu habis belajar gua memang tinggi. Pelajar-pelajar lain sibuk kemas-kemas buku, bangun dan berlari turun pergi dewan makan. Entah apa yang sedap sangat mee makcik dewan makan tu. Dah la brader buat air tu hari hari muka macam tak mandi. Air pula satu jenis saja yang dia buat. Balik-balik milo panas tawar-tawar, jenis pesen buat air kedekut gula. Sekali-sekala buatlah air biji selasih ke, air kiwi ke, air cendol gula melaka ke, neskepe tarik gelas kecil ke. Tak pandai amek hati betul.

Dewan makan pun penuh, Berebut-rebut budak. Yang senior tolak junior. Yang junior pun tak boleh kata apa. Yang rendah boleh jadi tinggi. Yang tinggi boleh jadi rendah. Ada yang nak mee lebih la. Ada yang mahu kuah sikt la. Ada yang buat tanya la. Ada yang amek dua pinggan la. Macam-macam. Jenis budak-budak kebulur, tak pandai nak beratur. Bila ada warden baru nak hormat junior.

Gua bertarung di tempat amek makanan. Bukan main susah nak hulur tangan nak dapatkan sepinggan mee. Kepala dan leher penuh keliling gua. Bau macam-macam. Gua tunggu dengan sabar. Mee pun dapat. Gua cari meja duduk kat tempat biasa. Jenis sabar,baik budi pekerti, sopan, tinggi budi bahasa dan hensem pulak tu orangnya. Kah kah kah...

Masa zaman sekolah asrama dulu. Duit memang bapak gua bagi sikit-sikit. Sebab asrama dah sediakan makanan. Gua periksa duit gua. Ada sehelai duit kertas RM5 dengan rekabentuk baru. Duit akhir. Kalau habis, gua memang bengkrap. Muda-muda dah pandai bengkrap.



***


Tiba tiba gua rasa tak cukup kenyang untuk malam ni. Tak padan dengan tidur tadi, gua kata. Makan kena bersungguh. 10 minit kemudian, gua 'repeat' pergi angkat itu mee lagi. Semoga dewan makan sekolah asrama gua terus mencatat keuntungan tinggi di dalam setiap tahun dan tiada pembaziran yang berlaku hendaknya.

Sabtu, November 20

bangun dari tidur

Pagi tadi gua bangun pukul 9 lebih lebih. Boleh kata awal juga sebab gua tidur pukul 5 pagi. Bila dikira-kira semua, gua tidur dalam 4 jam. Tidur macam nih lah yang dinamakan tidur jutawan. 20 jam kerja. 4 jam tidur.

Gua pegi dapur buka tudung saji. Tak ada benda sangat yang boleh dimakan. Nak makan pinggan takut mudarat pula kepada badan. Selalu ada nasi bungkus ditinggalkan satu untuk gua. Tapi hari ni maaf, tak ada. RM10 atas meja kaca. Macam nak suruh gua berdikari cari nasik. Gua 'on' komputer. Gua layan lagu-lagu lama. Jamal Abdillah. Yang orang kata banyak isi. Yang serak-serak angsa. Yang katanya suara jantan. Yang ada prinsip dan yang penting, dia punya suara bunyi dari halkum. Bunyi macam tak ada kaver-kaver.

Tiba-tiba perut gua lapar. Hampir-hampir gua berdoa nak jadi anai-anai.

Khamis, November 18

sudah pulang

Gua nak lagu nih...
Baik, gua sudah pulang.

Terlalu banyak perkara benda dalam kepala gua, sampai gua sendiri tak tahu nak tulis macam mana. Gua saksikan terlalu banyak perkara, hal, karenah.

Berada di Final Exam, betul - betul satu pengalaman. Biasa atau luar biasa, bergantung kepada cara kita menghadapinya. Letih, penat, pening, sakit, demam, lemah, takut, bimbang, gelabah, risau, kusut, lelah, hiruk pikuk, kacau, onar tinggalkan sahaja.

Ini hari cuti Raya Aidiladha. Tenang, aman bahagia sahajalah. Rumah itu syurga. Sedang berehat menikmati masakkan bikinan ibunda. Sementara menunggu aktiviti ke Cameron Highland dan kemudian masuk ke Semester kedua.

Di kampung, apa yang paling menarik di sini ialah, sekurang - kurangnya tidak ada yang terlalu teruja nak jadi selebriti di sini. Akan tetapi kehidupan tidaklah sebegitu lurus. Setiap orang mahukan sesuatu. Pendalangan kecil yang didorong oleh kepentingan diri dan nafsu tetap berlaku. Tak salahkan mereka.

Sebuah nikmat yang tidak akan aku dapat di Kota. Rumah kampung tempat gua menembak ini telah mengiangkan gua pada hidupan masa budak-budak. Satu perkataan yang hampir tepat ialah..

Indah...

Ahhh... Indah...


Selamat malam seluruh hamba...

Rabu, November 10

hari paling onar

Petang semalam gua keluar. Turun dari tempat bertapa gua, kat kolej. Jarang gua keluar kecuali kalau ada perkara yang paling mustahak. Gua tak gemar keluar saja saja dengan tidak mempunyai visi dan misi yang sah. Keluar saja saja ini tak berapa bagus dan kelak boleh membawa banyak kemungkinan. Kemungkinan paling besarnya adalah memunah duit. Memunah duit adalah perangai kerajaan dan penagih dadah.

Mula-mula gua keluar, gua tuju ke Bukit Jalil iaitu sebuah tempat yang dimana boleh dikategorikan kawasan yang ramai umat manusia. Gua ke sana bukan nak tengok Piala Malaysia ke melawat tempat ke, gua ke sana untuk beli tiket bas nak balik beraya haji. Cari punya cari bas tak ada. Gua pegi bertemankan epie, padil, madie, sorang lagi, pais. Semua ni kenalan gua sejak berada di UPM. Lepas setle cari tiket yang memang ada satu je untuk gua, tempat duduk paling belakang sekali. Gua rasa lega.

"Dah sampai masanya untuk kita lebih sistematik dan komited dalam melepak bersama kawan-kawan. Walau dari mana pun kita datang, kita harus ada wawasan, apa kata pekena nasi lemak dekat kampung baru?" soal gua tenang pada penumpang-penumpang belakang. Epie yang memandu Toyota Prado memasukkan gear dan terus menekan kaki kanan hangguk tanda setuju.

Padil yang berada ditempat duduk belakang diam memandang ke kanan tingkap. Barangkali mengelamun jauh. Apalah sangat belakang lori sayur kalau hendak diteliti baik-baik sehingga tak mahu bercakap sepatah.

Sampai kawasan kampung baru. Pusing cari parking.
"Kanan!" arah gua di kerusi penumpang hadapan. Epie berhenti dan letak kereta betul-betul di hadapan sebuah rumah kayu yang ada di tengah-tengah bandaraya Kolumpo. Waktu malam macam ni, kedai makan kat kampung baru ini memang jadi tumpuan. Yang 20-an, gua, epie, pais padil dan madie sahaja. Yang 30-an hingga ke 70-an, semuanya berlonggok di situ berborak entah apa benda sampai ke tengah malam. Tak ada visi.

Sampai di suatu gerai yang namanya Nasi Lemak Antarabangsa betul-betul nampak bangunan tinggi jagung dua batang. Gua cari 'port' nak duduk. Meja makan iaitu satu meja di kaki lima sebelah rumah nampaknya kosong. Gua cepatkan langkah betis takut-takut dipintas orang lain.

Gua capai kerusi plastik satu buat duduk. Perangai orang gerai ni mamang stail tak amek oder. Jenis yang pelanggan kena pegi kat meja kaunter. Nasi dah ambil campur lauk kerang sikit dengan ayam goreng bersama dengan air sirap. "Berapa?" tanya gua dengan adapnya. "Sepuluh ringgit empat puluh sen" jawab makcik mata sepet, macam indon. Jenis tak sedap mata memandang."

Gua telan air liur.

Dalam hati nape la dalam banyak-banyak kedai gua singgah sini. Tengah makan-makan, dari stat awal hingga nasi terakhir, gua kira2 ada dekat tiga orang 'bangfes' datang jual cendera hati, jual jam, jual stiker, jual gunting bulu hidung, jual ketip kuku, macam-macam. Masuk kali keempat kalau datang jual barang tengah gua makan, gua tak segan nak terajang. Tak padan makan nasi lemak ngan harga 'sepuluh ringgit empat puluh sen'. Gua syak mahal sebab ada pemandangan bangunan jagung dua batang kat gerai tu. Status gerai je lah makcik. Tak payah nak mahal-mahal kalau stakat ada dua tiga sign artis. Gua pun tak kenal artis mana punya sign. Melayu macam ni tak ke mana.

Habis sumua makan, gua dan yang lain angkat punggung beredar. Hati masing-masing tekad tak akan mengada singgah lagi. Epie terus ke Toyata Pradonya. Yang lain mengekor belakang.


Sesudah melepasi kelajuan 40 km/j, kepala gear pulak nak bermanja-manja. Rosak!. Bau hangit datang dari belah luar keta. Gear dah terkulai. Menyedari masalah kian rumit gua geleng kepala.

Niat di hati untuk senangkan kepala selepas hempas pulas jawab exam. Tapi tak apa. Mungkin ada hikmahnya. Sudah takdir. Apa nak dikata.

Dah bermasalah ni, kepala gua kena rilek. Gua jalan masuk lorong cari sapa-sapa yang boleh tolong. Madie ngan pais jadi peneman. Pendekkan cerita. Jumpa la sorang brader ni. Dia kata boleh tolong. Prado dia suruh tinggal dekat workshop. Gayanya bukan macam pomen biasa. Pakai keta lima siris. Brader ni la tolong hantar kitaorang balik kolej.

Dalam perjalanan balik, dalam keta lima siris beliau bersembang. Agak kencang tiupnya. Brader tu cakap pada gua.

'Sekarang ambil masa kamu. Masa tu belajar sungguh-sungguh. Tak payah nak ada awek ke makwe ke. Ko bukan ada apa-apa pun sekarang nak bagi dia. Semua orang bagi kat engkau. Awek ni kalau dah keluar dari dunia sebenar boleh tinggal kau bila-bila masa saje. Macam kekatu, pergi tempat cahaya. Kalau perempuan pulak, pergi yang ada duit. Sekarang masa engkau belajar betol-betol. Tak payag nak pikir benda lain. Besar nanti boleh jadi pegawai, pakai keta besa. Lebih besa daripada aku punya beb. Masa tu baru ko boleh cari calon. Kalau kamu nak jadi engineer, kamu mesti jadi engineer yang nombor satu. Kalau nak jadi pengurus bank, jadilah pengurus bank yang nombor satu juga. Kalau nak jadi rambut kuning, hisap gam, ahli kelab malam dan segala-galanya pun, jadilah yang nombor satu. Pendek kata, kalau buat apa pun, into apa bidang pun, mesti jadi yang nombor satu. Mesti jadi yang terbaik. Yang paling handal. Yang paling ekselen.'

Lebih kurang macam itulah brader tu cakap sampai serak serak angsa. Gua tak ambil mudah perkara yang brader tu cakap sebab memang ada betulnya. Cuma yang rambut kuning dan yang lepas lepas tu, gua reka sendiri pasal nak kasi ada jiwa.


***

Di dalam bilik, gua memikirkan semula perkara yang terjadi masa keluar tadi. Seolah-olah satu kekacauan terjadi. Lantas gua duduk menghadap komputer semula. Gua tekad menulis. Menulis dengan hemah.






Rabu, November 3

setadi week gua

banyakkan kena baca

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Apa khabar adinda di sana? Kanda di sini baik-baik sahaja hendaknya. Cis, ini bukan jenis karya gua. Kah kah kah...pertama kali gua bagi salam nih kat entri rasa-rasa. Istigfar panjang. Kalau takdir gua masuk dalam Program Imam Muda mungkin ada harapan kena gelak. Berkali-kali gua 'check' ejaan salam tu. Takut takut salah eja. Boleh buat malu orang kata. Naifnye gua.

Seingat gua malam hening yang kelmarin susah benor gua nak lelap. Langit hampir pagi gua baru nak tidur. Gua tidur berbantalkan kasih, berselimutkan sayang. Pukul 1, mentari mamang sedap-sedap memancak ke atas macam cemburukan gua yang asyik di buai mimpi indah bersama lisa surihani masa tu. Cahayanya betul-betul kena kat dahi. Tak ada sipi-sipi dah masa tuh. Tak ada kompromi. Memang dengki. Tak cukup dengan itu, dia bagi bahang, suruh bangkit.
Gua jeling Sang mentari balik, sedap saja dia senyum kat gua. Ejek gua la tu. Gua insan selemah lemahnya dengan ini akur. Akhirnya bangkit.

Gua jenguk luar tingkap. Gua tak pasti samada yang duduk bertenggek itu Burung hinggap yang ketawakan gua tempoh hari masih ada lagi di dahan. Rasa-rasanya ya dah. Kali ini dahannya lebih besar dan kuat. Pedulikan dia. Nanti tegur, takut di katanya tak pernah dijumpanya orang macam gua ni. Padahal dia yang janggal. Aaahh, malas nak layan perasaan.

Gua bingkas beralih tempat, dari katil empuk ke meja kecil. Layan fesbuk kejap. Sarapan cara mat saleh orang kata. Baca komen balas komen. Yang banyaknye kena 'like'. Yang komen nye sikit. Ini pun satu hal. Gua syak keyboard diorang ada masalah. Tak apa, ada hari ada batas. Ada idea kita tambah entri kat belog.

Ada kena mengena ke? Tak apa, janji faham.

Untuk kasi habis ini cerita. Gua capai tuala Donald Duck gua. Capai baldi kecik yang isinya sabun berus gigi segala bagai. Terus pegi mandi. Kali ini langkahan gua padu. Barulah anak melayu rasa ada wawasan macam ni. Bangun-bangun tak ada banyak merepek, terus pegi mandi.

Dalam tandas ada budak cina mandi sambil nyanyi. Muhibah betul. Menyanyi lagu ziana zain. Benda-benda macam ni gua tak nak bagi muka. Gua pun turut nyanyi sama. Lagu Jamal Abdillah gua pukul. Kasi habis satu rangkap. Gua keluar. " Manyak sedap maa" puji anak cina tadi sebaris dengan gua nak gosok gigi. Gua tenang. Buat muka bengis. Lari lintang pukang masuk bilik. "Baru tau gua siapa" getus gua dalam hati.

Siap mandi dan solat semua, terus gua turun ke kafe. Makwe kafe yang cun tak kerja petang. Malam je. Nak beli makanan pun tak ada feel. Banyak sungguh pasangan bercinta sedang lepak dekat kafe. Cemburu betul gua.

Gua makan kat bilik, sambil layan ceramah. Sorang-sorang tak dak teman. Lepas makan, gua Online kejap. Baca surat khabar kejap, Fesbuk kejap dan main game kejap. Rasa mengantuk pula. Terus gua bukak baju tinggal seluar kecik, bukak kipas nombor lima, tidur balik. Indah betul 'study week' gua.

"Esok gua stat study," getus gua dalam hati sambil peluk bantal.



Selasa, November 2

revolusi

ini jambu sangat...


Untuk semua, untuk gua, untuk pembaca yang senyap. Gua akan bertukar dan menukar layout `kubikin prosa... yang lebih simple.

Bersedialah.

Revolusi itu indah.

Isnin, November 1

ke sungai congkak

ni yang pegi tak sampai separuh, kalau semua pegi rasa-rasa naik air sungai congkak...kah kah kah

Hai. Apa khabar semua? Semoga sihat dan tak ada masalah berat berat macam orang susah. Gua sekarang tengah dalam minggu-minggu genting periksa. Kelas-kelas kena full hadir, baru ada wawasan orang kata. Masa-masa ni dah memang tak ada masa nak suruh kawan sign atenden dan siapa yang ponteng kelas masa-masa genting macam ni boleh kategori spesis boleh di pandang keji. Hahaha...

Masa-masa yang macam ni jugak la budak-budak ikan gua mengada nak pegi bekelah. Masa pukul 1 tengah hari, 27 hari bulan. Kat mana? Sungai Congkak brader...Ulang sekali lagi, Sungai Congkak. Sungai ni terletak jauh-jauh hulu Selangor. Gua memang tak reti betul ngan budak-budak ni. Potong stim gua nak belajar. Diorang bukan tau yang gua ni kene setle repot kimia, buat poster, amali lab, dan ulang kaji pelajaran. Benda-benda macam ni kadang-kadang gua ambil serius. Tapi seserius mana pun gua ada batas dan pantangnya. Dengan langkah yang drastik, gua ambil keputusan kerja-kerja yang bertimbun belakang kira, sekarang bagi laluan gua untuk suka-suka dengan kosmate gua. Amacam? Ada masalah?

Dah jom gerak...

Sabtu, Oktober 30

piala malaysia edisi 2010



Perlawanan akhir tahun lepas akhirnya membuatkan dendam terhapus sama sekali malam ini apabila Kelantan menewaskan juara bertahan Negeri Sembilan 2-1 dalam perlawanan Akhir Piala Malaysia edisi 2010 di Stadium Nasional Bukit Jalil sebentar tadi. Ini sejarah!

Gol-gol dijaringkan oleh:

NEGERI SEMBILAN
Minit 14: Shahurain Abu Samah (Penalti)

KELANTAN
Minit 57: Hairuddin omar
Minit 65: Mohd Badri Radzi [piya]

p/s: happy deepavali B. Sathianathan

Isnin, Oktober 25

Joy ketua suku kaum


"Kat mana sebenarnya kita ni, Tok Ketua?" tanya Cik Tazan sambil mengunyah lepat ubi.

Ketua suku kaum diam seribu bahasa. Pertanyaan Cik Tazan dibiarkan saja. Sebilah pisau jenis 'Rambo' dikeluarkan dari sebalik kaki kanan yang dibaluti dengan kayu-kayu rotan halus orang-orang asli. Seperti seorang yang berpengalaman luas, Ketua suku kaum meneliti kompas di hulu pisaunya. Keningnya berkerut-kerut. Berguna juga pisau yang dibelinya ketika singgah di Uptown masa keluar hari minggu selepas penat berkuliah.

"Kedudukan kiblat tak banyak berubah. Tok yakin kita masih di dalam kampung kita..." Jawab Joy tenang sebagai seorang ketua suku kaum yang banyak pengalaman tentang selok belok hutan belantara dekat rumah buluh yang dibina. "Lepat ubi tu mana dapat?" Tanya Joy si ketua suku kaum.

"Jumpa dalam kocek seluar. Ada lagi satu kalau Tok Ketua nak. Rasanya masin-masin la sikit, nah amek rasa, buat ubat" kata Cik Tazan sambil hulur lepat pada ketua.

Joy menggelengkan kepala dan terus melangkah pantas meredah semak-samun yang seperti tiada penghujungnya. Berjalan secara anak-anak tetapi geraknya laju. Kepala sahaja yang kuat hangguk. Cik Tazan menurut sahaja dari belakang. Sementara itu cuaca semakin panas terik tanpa sebarang awan di langit biru.


***

Dalam perjalanan, tiba-tiba Joy berhenti dari langkahannya dan berkata "Dah sampai masanya untuk kita lebih sistematik dan komited dalam belajar. Walau sebagai kaum asli pun, kita mesti ada wawasan, pandang ke depan bukan asyik kutuk dan caci kaum lain" kata Joy dan Cik Tazan hanya mampu menganggukkan saja. Tapi bila ketua suku kaum Joy toleh balik kedepan, Cik Tazan buat muka.

"Buat muka lagi Tazan, nanti Tok sumpah jadi Semelai, nak?" kata Joy pada Cik Tazan dengan suara yang agak garau. "Semelai tu ape tok?" tanya Cik Tazan dengan muka serius.

"Lepat ubi!, Dah, jangan banyak tanya, balik ni tok nak main fesbuk" jawab ketua suku kaum Joy. Mereka teruskan perjalanan.



Bersambung...

Isnin, Oktober 18

bicara burung hinggap

Dari dahan
Kau lihat aku
Kau ketawakan
Kerana
Kau kata
Kau tak pernah jumpa orang macam aku.

Aku gelak
Kerana
Dengar kau kata
Kau tak pernah jumpa orang macam aku.

Aku?
Biasa
Kau yang pelik
Kau yang kuno
Kau yang janggal

Jumaat, Oktober 15

ke kolumpo

Sabtu 2 3 lepas gua turun Bukit Bintang. Gua turun sana pasal gua teman Apit Hongkong, Pidaus Cameron highland, dan Epie Mentakab, kerna dia orang mahu angkat barang sikit. Gua kebetulan jarang-jarang main kat sini. Banyak main kawasan Seri serdang-Kota bharu-Pasir mas saja. Tapi kalau ada duit sikit, gua lepak kedai mee celup Pok ka. Bak kata pepatah, hujan emas di negeri orang, lepak kena teh di negeri sendiri apa-apa hal senang sikit.

Bukit Bintang hari sabtu memang kacau. Sikit pun tak sama macam Bukit Espo. Bukit Espo ni dalam kawasan UPM, atas sikit dari Kolej serumpun. Dengar cerita sana ramai budak-budak kapel jogging-jongging kat sana. Kalau main 2 3 round sampai maghrib tu memang 'true' la tu. Ada sesetengah kapel dia orang jogging sekerat, duduk-duduk makan sandwish pon sedap jugak. Kalau macam tu, tak 'true'. Ini pun gua dengar ramai kutu-kutu laki pegi sana buat-buat jogging nak takle makwe Iran yang buat warm up kat situ. Ape ke jadah ntah.

Dalam kesesakan Bukit Bintang hari sabtu itu, gua dan Apit Hongkong berjalan tak cakap banyak. Masing-masing fokus. Banyak sangat betis makwe nak kena tengok sampai lupa nak berborak.

Lepas penat jalan, cari kedai makan. Lepas makan pumpang-pumpang sembang. Pasal keta, pasal kaum, pasal masa depan. Tiba-tiba lalu keta polis. "Ni pasal Sosilawati la ni" sampuk Pidaus. Yang lain buat tak tahu. Lepas makan, sambung jalan lagi.

Tapi tak lama lepas tu sampai depan Meybank, gua tepuk bahu Epie.

"Pie, Bangfes memang tengah naik betul ye sekarang?" tanya gua.

Epie nganga kecil sambil pandang kiri kanan. Kemudian Epie pandang gua. Gua pandang Epie. Mata bertentang mata. Senyuman nipis terukir.

Kanan kiri depan belakang semua Bangfes.

P/s: Bangla

cerita zaman sekolah

Ini entri panjang. Kalau bosan tolong hentikan bacaan anda. Plot tak ada. Jalan cerita tak ada, konflik, klimaks semua lingkup. Mungkin tersasar tanpa arah tuju.

Waktu zaman sekolah dulu-dulu gua seorang budak yang kurang bersungguh-sungguh. Tidak kiralah, daripada bangun pagi-pagi, mandi pagi, gosok gigi semuanya tidak terlalu obses. Itu memang gua. Mungkin pada masa tu gua budak yang hanya reti nak sedap-sedap sahaja. Tak tahu pentingnya itu sekolah.

Biarkan dulu cerita pasal budak-budak ni. Cerita sekolah gua.

Mula sekolah daripada sekolah darjah 1 sampai 6 kat kampung. Kg. Delima. Terletaknya sebuah kampung yang dekat-dekat sahaja antara P.mas dan Tumpat. Gua budak lagi masa tu. Tau nak makan aiskrim, main basikal, lepak kat tepi parit dan bila kantoi ngan mama kena bising, main bola yang pukul dengan kayu dan lari bulatan atas selipa sampai lewat petang, pastu tengok tivi cerita doraemon sampai habis, mandi lambat-lambat dan chop bilik mandi no.1 di kalangan adik beradik gua. Malam-malam kena paksa pegi tusyen. Susah-susah juga bapak gua masa mula-mula nak bagi gua jadi orang yang suka belajar dulu. Masa tu UPSR gua tidak secermerlang sepupu-sepupu gua. Masa tu sikit pon gua rasa tak gelabah sebab dapat 3A. Mencari perempuan untuk di jadikan cinta monyet? Jauh sekali. Gua lebih sibuk main polis entri lawan dengan budak kampung sebelah dan main basikal ronda kampung ke kampung. Lewat-lewat dekat maghrib baru reti nak balik rumah.

Masa masuk menengah gua masuk kejap kat sekolah menengah kebangsaan Wakaf bharu. Masa nih semua member-member gua dah pandai pakai minyak rambut, yang perempuan reti dah pakai-pakai bedak. Nak kelihatan menawan katanya. Jodoh gua kat sekolah tu tak panjang. Tak sampai sebulan pun. Gua memang syak bapak gua tak nak bagi gua sekolah kat situ, sebab dekat dengan rumah. Nanti tak jadi orang katanya. Gua kemas baju dan bawak apa yang patut. Gua kena duduk asrama dan sekarang gua masuk sekolah menengah kebangsaan agama Falahiah. Selamat tinggal kampung halaman. Selamat tinggal basikal.

Gua jadi budak yang patuh pada peraturan masa dekat sekolah tuh. Sebab cikgu-cikgu dia garang macam bapak gua. Kawan-kawan pun dah lain. Semua budak-budak sekolah tu jenis yang suka duduk depan masa belajar dan suka berlumba-lumba datang awal ke sekolah. Nak tak nak gua kena into sekali. Sekolah ni semua laki, kena pakai songkok. Form 1 sampai form 3. Lama-lama kat sini gua buat kawan. Ramai. Semua yang ada rasa macam gua. Yang satu kepala la senang cakap. Otak semua reti yang nak seronok-seronok. Belajar letak tepi. Malam-malam keluar ikot lorong babi pegi tengok bola kat kedai pelayan. Kat sini gua belajar macam-macam dengan rakan sebaya. Yang seronok? Yang baik? Yang tak baik? Yang ada faedah? Yang tak berfaedah? Kenangan? bersepah. Suka sekolah semua laki ni. Tak ada banyak konflik dalaman antara rakan sebaya. Seronok-seronok jugak PMR 7A masa nih. Bapak gua mula jalan tak jejak tanah. Gembira tak payah cerita.

Bila dah macam tu. Gua masuk sekolah asrama penuh. Sains Seremban. Sekolah ni pun semua laki. Budak Sains Seremban ni tradisi dia kalau nak cari awek, cari kat TKC, budak tungku kudsiah. Sekolah perempuan. Gua? Tak. Gua tak join dengan budak - budak yang suka lepak kat McDonalds kat Terminal 1 yang memag tempat budak budak TKC lepak. Gua memang tak ada masalah dengan laki. Kat sini gua kenal lagi ramai kawan dari banyak negeri. Memang masa tuh gua banyak diam je. Cakap pun buat orang tak faham sebab gua bantai longhat negeri. Rasa nak balik rumah memang ada. Hilang akal apa boleh lupa rumah halaman. Masa tuh gua tak malu tak segan join budak dikir barat. Join bola. Join ragbi. Gua masih tak into dengan belajar. Kadang-kadang gua dapat jugak nombor corot. Main-main punya pasal. Ouh ya, disebabkan passion gua terhadap bersukan pada masa tu memang dah bersinar, gualah yang paling excited bila sampai kelas Pendidikan Jasmani! Buku tak bawak, Baju PJ bawak.

Dekat sekolah ni gua banyak gaduh, sekarang dah pandai-pandai memberontak. Sikit punya hal pun boleh buat isyarat tangan, angkat jari tengah. Entah dari mana gua belajar pun gua tak tahu. Gua ingat masa tu senior senior asyik target budak negeri gua je nak rembat. Masalah punya kecik pun boleh nak tengking-tengking gaya handal bodoh sombong. Kata diorang budak-budak negeri gua berlagak. Kenapa? Manalah gua tahu. Tanya la mereka. Racist negeri kot. Sebab masa gua masuk situ ramai batch budak pantai timur dan nak jadikan cerita kitaorang kalau makan dekat dewan makan, mesti nak penuhkan meja dengan budak pantai timur ni. Tapi ada jugak budak negeri lain yang amek port. Tu tak ada masalah langsung kat gua. Lagi suka ada lah. Dan kalau bersembang beria. Bajet orang lain tak de je kat dewan tuh.

Gua jenis perangai suka melawan. Cikgu disiplin sekolah ni ada masalah kalau ada budak-budak dari pantai timur masuk sekolah dia. Ada je salah. Ada je point nak sebat bontot. Gualah tu. Pagi-pagi lagi dia dah bagi muka menyampah kat aku masa mengajar PJ. Pernah sekali cikgu disiplin panggil gua atas sebab tak hormat senior. Telinga gua penah dengar cikgu tu kata "Ko nak jadi samseng? gengter? Tak hormat orang?" Cikgu tu sikit tak tunjuk yang dia ni adil sebab tak bagi langsung gua bela diri masa tuh. Senior Form 5 suruh gua panggil diorang abang gua tak nak, masa tuh gua form 4. Brader, setahun je beza. Kita kawan kawan la. Tak payah nak tunjuk abang besar dekat sekolah. Lagi, gua penah jugak kena tipu, ada budak gua tak kenal masuk kelas, panggil gua keluar kata ada orang nak jumpa. Gua syak benda tak elok dah masa tuh. Tapi gua pegi jugak. Apa nak jadi, jadi. Sampai satu blok sekolah, tak ada orang. Yang ada cuma senior-senior yang konon-konon kental masa tuh. Tak ada cite panjang. Penumbuk sebijik kat perut. Bangsat. Gua memang tak lawan. Mereka ramai. Apa-apa boleh jadi. Pengalaman.

Geram, dendam semua ada. Gua letak depan-depan kat hati. Gua lari cari senior yang gua kenal, dan dia juga kenal gua sebab sama dorm. Selang berapa jam dia pegi talk gaya ala-ala brader jaga parking, lepas tu setle.

Setle bende? Gua yang kena penumbuk ni apa cerita?

Tak boleh buat apa pey, ni bukan tempat kita" gua akur sahaja sebab perjalanan gua ke stesen bas untuk ambik bas balik ke kelantan tu jauh. Terminal, nama stesen bas tuh. Memang port tempat gaduh-gaduh. Macam-macam boleh jadi kat gua. Mak bapak jauh. Tapi ada juga budak kelantan yang jadi tali barut senior bangsat masa tuh.

Celaka kan? Gua tahu, nak hidup senang kat situ. Kena jadi kipas senior. Macam melayu jadi baruah jepun semata-mata nak cari makan zaman sebelum merdeka dulu. Ptuihhh!!! pigi daah. Tapi bila sama-sama dah jejak kaki kat negeri sendiri baru nak baik ngan gua. Tahu engkau takot? Politik kuat ni.

Setahun gua bertahan. Caci maki. Bontot kena sebat sebab turun lambat ke kelas. Kutukan. Hinaan. Tapi yang bersembang pijak semut tak mati depan gua. Depan-depan reti pulak senyum-senyum. Macam bodoh walau sekolah kat tempat pandai.

Kenapa diorang tak suka gua?

Haa, part yang ni payah sikit. Kalau lain cara lu baca, lainlah bunyinya. Gua dibenci adalah kerana...adalah kerana gua muka jambu. Jambu??? Gua tak tahu lah. Tu diorang punya cerita. Tapi yang boleh ngam ngan gua memang ngam. Makan sepinggan pon tak apa. Kepala sama. Nakal-nakal gua masa tuh gua tak hisap rokok. Sampai sekarang. Tak tahu kenapa. Sebab tu jambu. ECECEee...

Untuk menjaga kesihatan yang lebih berpanjangan gua balik sekolah dekat dengan rumah. Kat sini gua kena jugak tinggal di asrama. Genap 5 tahun jadi budak pelajar asrama. Seronok, selesa dan gembira bila dapat balik belajar dengan kawan – kawan yang sekepala, dua kepala, tiga kepala, empat kepala (kau kira sendiri sampai habis). Tak payah pelat-pelat nak cakap KL lagi Gua amik SPM pun kat sekolah ni. Pertama kali sekolah campur laki perempuan. Teruja? Sikitlar. Girlfriend? Mula-mula tak ada. Last-last gua yang hati kering ni sangkut gak buat kali pertamanya. Tapi gua lagi sibuk tidur dalam kelas, tidur masa prep, main daun terup dan main game. Dah tutup cerita.

Kelas gua bukanlah kelas pandai. Kelas kedua terhebat masa batch gua kat sekolah tu. Masa gua masuk sekolah tuh ada ura-ura mengatakan gua ni budak pandai, pastu kena rijek sekolah asrama penuh. Kalau kena rijek tak da gua tahan sampai setahun bertapak kat sana. Okey, Kalau nak ikut hiraki dia macam ni. Gua pun ingat tak ingat je ni.

ALFA– Kelas pandai. Beria sangat kalau bersembang pasal naruto. Ramai pengawas. Ramai yang berkaca mata. Diehard gamers. Susah sangat nak tengok diorang tidur masa cikgu tak masuk kelas.
BETA– Kedua terpandai. Lelaki paling sikit. 9 orang. Kelas gua. Asyik menang kelas paling cun.
GAMMA– Selalu berusaha gigih agar tak nampak macam kelas nombor 3. Yang laki suka takle budak-budak bawah umur buat awek. Ramai budak asrama.
DELTA– Tengah – tengah. Hebat bila melukis dan buat beg kertas. Suka dengar lagu Radja. Pastu suka upgrade henpon. Sembang je bukak cite pasal awek.
OMEGA– Semua budak dalam kelas ni rata-rata ada moto. Suka bukak ringtone lagu kuat-kuat kat henpon.

Kehidupan itu lebih penting untuk dipelajari bagi gua daripada fakta dan nombor dalam buku teks. Ilmu kita boleh dapat dalam buku, tapi pengalaman tak. Gua ingat nak berguru dengan pengalaman kehidupan sendiri. Gua pikir pasal SPM. Ada rezeki adalah. Dalam kelas ni gua jugak yang isi nombor corot dalam kelas. Entah macam mana aku nak sebut pun tak tahu. Sebab gua jenis yang bukan skema kot. Ouh ya, lagi satu malas. Serius. Tahu keje nak tido saje bila subjek biologi.

Budak-budak kelas gua rata-rata yang anggap gua tak guna sebab kerja sekolah asyik nak meniru orang yang dah siap. Malas tahan cipan. Ada sorang cakap gua ni tak kemana nanti, gua dah tanam dendam kat hati dalam-dalam. Setahun aku kat sekolah tu, dia mati-mati ingat aku ni pelajar yang tak boleh pakai, untuk hari ini dan masa depan. Masa beredar, zaman berubah, gaya rambut bersilih ganti, fesyen seluar longgar dan ketat, SPM pun sampai.

Result keluar. Ni satu lagi cerita. Gua seumur hidup tak pernah rasa bagaimana perasaan terima result kat sekolah macam member-member yang lain. Semua result tahu kat rumah. Sapa bagi tahu? Sapa lagi bapak gua. Yang memang tak ada masalah dengan PPD. Pejabat pendidikan daerah.

Bila gua habis sekolah, gua belajar lebih banyak tentang kehidupan yang tak pernah gua dapat dalam buku teks corakan UMNO di sekolah. Sejarah Malaysia pun aku belajar kali kedua bila aku dah habis sekolah. Sejarah yang tak pernah diceritakan di sekolah. Dan gua terfikir, kalaulah gua bergaul dengan orang – orang yang ulat buku, belajar tunggang langgang semata-mata untuk menghafal fakta dan nombor saja. Mungkin hari ini gua dah berkaca mata. Mata jadi rabun. Mana jambu kalau pakai kaca mata. Ye dok?

Aku?

Hari ini aku jadi manusia. Manusia yang tak pernah aku bayangkan waktu dalam kelas. Aku jumpa macam-macam ragam orang dan hari ini gua boleh berfikir dengan otak aku yang ada orang kata gua kata tak boleh pakai dulu. Emm sekarang gua ada diploma dan masih sambung ijazah lagi. Insyaallah dalam 3 ke 4 tahun habis belajar dan cari rezeki. Duit soal lain, cikgu. Bukan itu yang gua kejar. Gua belum menjadi hamba duit. Mintak jauh. Dan engkau sekarang apa bikin yang pernah dulu kau cakap aku ni tak kemana, tak ada guna? Duduk kat rumah? Isi masa lapang? Diploma pun sangkut? Masuk matrik separuh jalan? Ini cerita, jangan berlagak dan sombong bila tentukan hala tuju seseorang. Senang cerita, jangan pandai-pandai. Tak kira lah kamu itu cikgu disiplin sekali pun. Doaku moga semua berbahagia.

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi mengasihani...Aku bersyukur.

Kini?

Bilang pada aku, memang tak guna ke aku hari ini? Gengter kah aku hari ini? Samseng kah aku hari ini?

Mahukah kau tumbuk aku lagi hari ni, senior? Gua melayu, lu melayu, yahudi suka la bila jadi gaduh-gaduh ni. Ade kepala, pikir sikit.

Khamis, Oktober 14

aku pinta


kalau aku jumpa teko ajaib,

akan ku pinta tiga permintaan,

pertama,
aku minta masa bahagia di putarkan balik,

supaya aku dapat mulakannya ia semula,

kedua,
aku pinta dia kasih dan cintakan aku seadanya,

supaya aku dapat menyayanginya sepenuh hati,

ketiga,
akan ku pinta hidupkan wajah didalam gambar ini menjadi manusia,

dan akan ku nikahinya sehingga hidup bersama selamanya.

Sabtu, Oktober 9

Sikit sebanyak

sikit sebanyak



Semua bangga,
Lulus semua,
Ke masa depan kita,
Ku menjangka hanya yang terbaik,
Kini ia bersayap,
Akan ku lakukan hal yang besar,
Penuhi setiap cabaran,

Sekolah lagi,
Ia tiada hentinya,
Sampai ke hujung,
Akan ku kejar harta karun,
Karun yang namanya kejayaan,

Untuk kejayaan,
Ia mekar,
Selama lamanya,
Bukan siapa siapa,
Ia milik kita seada,

Ku panjatkan syukur,
Kepada yang membenihkan,
Kepada yang mendidik,
Kepada yang meneman,
Kepada sekalian,
Aku terima kasih.


Rabu, Oktober 6

kelas kelas kelas

Pagi kejap tadi gua masuk satu kelas apa benda nama entah. Gua datang boleh kata awal juga. Masa tu dalam kelas ade test. Baru ada 6 orang mamat dan beberapa orang makwe. Rasa macam menyesal pun ada. Rasa macam tak gengster pun ada.

10 minit kemudian, barulah berduyun-duyun sekor-sekor mamat dan makwe masuk ke dalam kelas ikut pintu depan. Akhirnya dekat 40-50 orang dah memenuhi kerusi meja. Rambut pacak saja ada dalam 11 orang. Rambut congek depan ada dalam 3-4 orang. Rambut Tomok, ada satu. Perasaan nak pijak tu gua cuba pendam kemas dalam-dalam.

Kemudian seorang pensyarah lelaki masuk. Berkaca mata.

Pung pang pung pang pung pang. Habis 2 jam.

Gua antara orang mula-mula keluar kelas. Buat ape lama-lama. Lantas gua menapak pergi kena nasik lemak sama itu teh tarik kat cafe dengan hati yang dihiris sembilu bisa. Biar kecamuk dalam badan surut orang kata. Sepanjang kat sini, pengajaran yang paling jahanam pernah gua jumpa. Sepatah haram tak paham. Dia punya jahanam sampai gua rasa nak balik rumah tolong bibik buat keje ape yang patut. Apa nak jadi ngan gua ni.

Gua syak, ini semua propaganda barat yang punya pasal.

Gua harap kementerian pengajian tinggi dapat pantau benda-benda macam ni. Jangan sampai remaja-remaja mula duduk atas meja buat shuffle dan hidu gam dalam kelas sebagai tanda protes. Yang penting jangan sampai gua lempang sorang-sorang. Gua nak berubah wei. Ini ke lelaki akhir zaman.

Dari jauh gua tenung dalam-dalam je awek lalu-lalang. Ni baru ada wawasan!


Terdapat ralat dalam alat ini