Khamis, Disember 2

pengalaman saya mendaki

ada nampak macam orang puteh tak gua punya tutup mata?


2 3 hari lepas, Gua, Epie dan Nash telah bersepakat untuk pergi join memanjat Gunung Brinchang. Benda-benda mendaki yang jenis nak kuatkan jati diri ni datangnya daripada kolej gua. Gua rasa free masa ni, elok gua join. Ada baiknya, ye dok?. Gunung ini adalah gunung kedua tertinggi selepas Gunung Irau di Cameron Highlands berdasarkan buku geografi. Berbekalkan semangat dan peralatan yang paling mundur, gua pecut naik bas dari Kota Bharu, balik kolej kemas barang lebih kurang dan naik bas lagi ke Cameron Highlands.


Dari kiri Nash, Epie dan gua. Foto ini diambil semasa sedang berehat di atas pam air selepas mendaki dan berdebar menunggu kereta pada hari pertama perjalanan. Epie pakai selipar croc saje saje buat mendaki. Pesen sengih buat-buat pun ada jugak kalau nampak dari sini. Nash ni kadang-kadang tengok perut dia dah macam ada anak 2 orang. Waktu ni gua tengah panas dengan budak sebab tak nak kongsi bawak beras masa naik turun gunung. Pesen nak jalan lenggang-lenggang.


Antara makwe makwe yang turut serta. Yang pakai tudung pink tu la pengarah program. Dia punya mendaki one shot saje. Kalah gua. kah kah kah. Masa ni pagi lagi. Mendaki pun tak tinggi mana lagi. Semua boleh senyum sampai telinga lagi waktu ni.


Makwe yang paling depan dalam gamba nih tak payah cerita la dia punya semangat. Ni bukan runcit-runcit punya makwe. Dia ni punya penat letak tepi. Kalau jalan mesti nak berpuak-puak dengan gua punya kaki. Pantang kalau bosan masa mendaki asyik nak menanya teka teki. Yang belakang sikit gua boleh terima kasih dekat dia. Habis dia punya cload 9 sama itu halls gula-gula gua buat macam makan kacang masa mendaki. Thanks. Tanpa cload 9 anda perjalanan kami payah.



Masa ni pagi hari kedua nak berjalan. Cerita pagi ni gua dekat Bukit Berembun. Mendaki jugak kerjanya. Rambo pun terjerit-jerit letih. Epie dah cedera ringan. Gua buat-buat steady lagi. Tempat duduk gua tu nama dia sofa batang pokok berlumut hijau warna daun. Tapi beg merah kat belakang gua tu ada isi First Aid kalau bomba-bomba dia panggil itu kotak pertolongan cemas. Orang lain punya, tapi gua rasa nak bawak. Selipar Cap Buaya yang gua pakai tu memang 'ekselen'. Sepasang RM10. Berdasarkan maklumat orang ramai, gua dan Epie saja yang berada paling belakang ketika itu. Jenis mendaki sambil menikmati keindahan alam. Lain kali kalau nak buat program jenis keluar jauh-jauh ajak la gua lagi.

2 ulasan:

  1. sengal ko mengate aku terang-terangan disitu. sepak karang!

    BalasPadam
  2. purf~
    cerpen yg sgt menarik... agagaga...

    button like xde..??
    foolow me on
    http://aizuratecik.blogspot.com

    BalasPadam

Terdapat ralat dalam alat ini