Ahad, September 19

Dari meja kedai ustaz

Pukul 10 setengah malam, gua dapat mesej Isam "Mari lepok kedai ustaz, jom". Mula-mula gua buat tidak je dengan utusan beliau, tapi selang 2 minit dapat satu lagi mesej. Kali ini dari Sepet "Weh tak kesian kat Isam ke mung, jom...dalam 5 minit aku g amek mung umoh". Kali ini nyata buat gua lemah. "Bereh" gua balas ringkas.


***

Gua, Sepet, Isam, Duan, Yus, Asrap dan Hamzah berkumpul di meja warung dengan wajah yang serius. Penuh satu meja. Teh dan neskepi masing-masing dah sejuk yang sama sejuknya dengan embun pada malam itu. Malam itu, Isam jadi 'incas'. Sepet yang malam tu payung gua sebab gua tak bawak sen jadi panel utama. Itu bukan sengaja dan itu bulan lipat. Gua tokok tambah mana yang patut. Duan kasi yang ringan-ringan buat penyedap. Yus dan Hamzah pula sesekali menyampuk dan Asrap banyak telan air lius selang seli buat-buat sengih.

'Pumpang pumpang pasal futsal, pasal tak boleh tidur, pasal member eksiden, pasal zaman sekolah, pasal member yang dulu lain dan sekarang dah berubah, pasal esok nak naik kereta api, pasal esok nak naik bas, pasal tiket habis, pasal bola, pasal Liverpoool lwn M.U., pasal Mere, pasal nadia, pasal Isam menangis kalau awek lambat balas mesej....pumpang pumpang. Rapat sampai pukul 1 pagi.

Macam-macam hal diborakkan sampai kerut kerut dahi.

Di meja sebelah ada dua tiga orang brader yang rasa gua dalam lingkungan awal 40-50 an.

"Budak-budak sekarang ramai isap dadah!"

Gua lain macam. Mula-mula Duan angkat kaki. Lepastu gua. Gua kata "Gua balik dulu la, nak berak"


3 ulasan:

Terdapat ralat dalam alat ini