Isnin, Oktober 25

Joy ketua suku kaum


"Kat mana sebenarnya kita ni, Tok Ketua?" tanya Cik Tazan sambil mengunyah lepat ubi.

Ketua suku kaum diam seribu bahasa. Pertanyaan Cik Tazan dibiarkan saja. Sebilah pisau jenis 'Rambo' dikeluarkan dari sebalik kaki kanan yang dibaluti dengan kayu-kayu rotan halus orang-orang asli. Seperti seorang yang berpengalaman luas, Ketua suku kaum meneliti kompas di hulu pisaunya. Keningnya berkerut-kerut. Berguna juga pisau yang dibelinya ketika singgah di Uptown masa keluar hari minggu selepas penat berkuliah.

"Kedudukan kiblat tak banyak berubah. Tok yakin kita masih di dalam kampung kita..." Jawab Joy tenang sebagai seorang ketua suku kaum yang banyak pengalaman tentang selok belok hutan belantara dekat rumah buluh yang dibina. "Lepat ubi tu mana dapat?" Tanya Joy si ketua suku kaum.

"Jumpa dalam kocek seluar. Ada lagi satu kalau Tok Ketua nak. Rasanya masin-masin la sikit, nah amek rasa, buat ubat" kata Cik Tazan sambil hulur lepat pada ketua.

Joy menggelengkan kepala dan terus melangkah pantas meredah semak-samun yang seperti tiada penghujungnya. Berjalan secara anak-anak tetapi geraknya laju. Kepala sahaja yang kuat hangguk. Cik Tazan menurut sahaja dari belakang. Sementara itu cuaca semakin panas terik tanpa sebarang awan di langit biru.


***

Dalam perjalanan, tiba-tiba Joy berhenti dari langkahannya dan berkata "Dah sampai masanya untuk kita lebih sistematik dan komited dalam belajar. Walau sebagai kaum asli pun, kita mesti ada wawasan, pandang ke depan bukan asyik kutuk dan caci kaum lain" kata Joy dan Cik Tazan hanya mampu menganggukkan saja. Tapi bila ketua suku kaum Joy toleh balik kedepan, Cik Tazan buat muka.

"Buat muka lagi Tazan, nanti Tok sumpah jadi Semelai, nak?" kata Joy pada Cik Tazan dengan suara yang agak garau. "Semelai tu ape tok?" tanya Cik Tazan dengan muka serius.

"Lepat ubi!, Dah, jangan banyak tanya, balik ni tok nak main fesbuk" jawab ketua suku kaum Joy. Mereka teruskan perjalanan.



Bersambung...

3 ulasan:

  1. kalau laa joy tau ko buat bende ni...hahaha
    nwy sape cik tazan?huhu

    BalasPadam
  2. Farha Fazidah seraya berkate.. .. ..9 November 2010 pada 3:39 PG

    woii tarzannn..atan ketua suku kaum semelai...ak sumpah ko jd lepat ubi..kuang asam ko!!!!dush3!!!

    BalasPadam